ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ اديب نيا 

آموزش وپرورش ديني

مقدمه:

بعداز مشروطيت وحتي چند دهه پس از و قبل از تعليم و جديد در ايران تربيت در حوزه هاي علميه ديني و مکتب خانه ها ي آن آ.پ سنتي وبعضا" چندين مدرسه خصو صي ادامه داشت که عوامل عمده تعليم و تربيت محسوب مي شدند و پرورش ديني و خانوادگي را در مقياس محدودي در جامعه به عهده داشتند.

تاريخچه:

قر ني بود که طي آن انقلاب هاي عميقي به ن بيستم قر وقوع پيوست در اين ميان تعليم و تربيت به نحو فزآ ينده ي نقش مهم خود را در تقويت وشکل دادن به تحولات ايفا نمود . در بسياري از کشور ها اين دگرگوني ها با سرنگون ساختن قدرت هاي موجود (کودتا) ويا از طريق انقلاب اجتماعي آرام دگرگوني هاي عميقي را به رخ کشيد که ايران هم از اين موضوع مستثني نبوده است .

بعد از فرو پاشي حکومت يک صدو پنجاه ساله قاجار و به قدرت رسيدن پهلوي اول توسط بيگانگان و تحولات اساسي در ايران آ. پ جديد ايران بنا نهاده شد ليکن درهمان اوان دولت مردان اعتقادي به آ .پ ديني نداشتند و در برنامه هاي خودشان نشان دادند که اعتقادي به ديندار شدن جامعه ندارند البته در دروس کلاسيک از دين. مذهب و اعتقادات نشانه هائي موجود بود ليکن در جهت ديني شدن آ ن حرکتي صورت نمي گرفت به موازات حرکت روبه جلوآ .پ در دوران پهلوي بالاخره در سال يک هزارو سيصدهجري شمسي قانون تشکيل شوراي عالي فرهنگ به تصويب رسيد که اين شورا نقش قانونگذاري نظام آ.پ را عهده دار شده بود و در اوان سلطنت رضا شاه برنامه تحصيلات ابتدائي و متوسطه تدوين شد . دولت در جوار ساير اقدامات خود براي ايجاد حکومت مرکزي مقتدر از مدارس به منظور اشاعه فرهنگ و ايجاد وحدت ملي استفاده کرد.

گر چه اهداف اوليه نظام آ.پ به آرمان هاي آزادمنشانه . تعميم سواد .روشنگري مردم و القاي ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي ناظر بودند

ولي نظام آ.پ در عمل با مدل قرار دادن نظام هاي آ موزشي بيگانه و پيروي از فلسفه ساختار و سياست هاي آموزشي آن ها همت گماشت وجهت خود را به سمت آ.پ سکولار تغيير داد تا جائي که عام مردم براين باور بودند که مدارس جديد بابي گري را رواج مي دهند لذا کار به جائي رسيد که معتقدين مخالف حضور فرزندان خود در مدارس جديد بودند به موازات توسعه مدارس مکتب خانه ها ي سنتي رو به اضمحلال گذاشتند ليکن حوزه هاي علميه مقاومت به خرج داده و از گزند تعليم و تربيت جديد خود را کنار کشيدند.

انقلاب کبير اسلامي پس از سال ها مبارزه توسط انديشمندان و مردم فهيم ايران به زعامت رهبر کبير انقلاب امام خميني ره در بهمن يک هزارو سيصدو پنجاه وهفت به ثمر نشست و انتظار مي رفت پس از انقلاب اسلامي آ.پ در جهت اعتلاي مسائل ديني حرکت تندي را نمايد ليکن روند حرکت در همان چار چوب قبلي بود که با کم وزياد نمودن مطالب بعضي دروس محتوي کتب تصحيح گرديد غافل از آن که عوامل متعددي در بوجود آ مدن آ .پ ديني موثر مي باشند.علي ايحال شواهد امر نشان مي دهد که آ .پ ديني در مدارس حاکم نمي باشدکه مويد آ ن تحقيقي است که از طرف يکي از سازمان هاي ذيصلاح درمورد کتب درسي پيش وبعد از انقلاب انجام داده است ونتيجه آن اين است که محتوي کتب مذکور دانش آموزان را به سمت وسوي دين راهنمائي نمي کند به عبارتي پرورش دانش آموزان در اين حوزه ضعيف مي باشد.

تعريف آموزش وپرورش ديني:

به سازماني گفته مي شود که دليل وجودي آن در مسايل معنوي و اخلاقي مبتني بر ايمان به خداوند يکتاست.

پرورش يا که در فارسي همان آ .پ تعريف شده است عبارت از جريان منظم ومستمر که هدف آن کمک به رشد جسماني .شناختي .رواني .اخلاقي . اجتماعي يا بطور کلي رشد شخصيت پرورش يابندگان

+ اديب نيا 
افتتاح وبلاگ روابط عمومي آ_پ تفرش راتبريك مي گويم